Interakcja. Praktyka a otoczenie.

Głównym czynnikiem warunkującym rozwój w Parkour jest interakcja z otoczeniem, tak w kontekście architektonicznym, jak społecznym.

Pokonywanie przeszkód fizycznych wymusza fizyczny rozwój takich cech, jak siła, koordynacja czy poczucie równowagi, podczas gdy interakcja z ludźmi naokoło otwiera na zupełnie nowy wymiar doświadczenia.

Swoista presja osób z zewnątrz, które nie znają naszych zamiarów ani możliwości, sprawia, że dość trudno nam się skupić na swoim celu. Większość z nas zna głos wątpliwości, a często do tego rezygnuje, gdy cel wydaje się przerastający nasze możliwości.

Zorientowani na pokonywanie przeszkód w sensie fizycznym oraz mentalnym, możemy podzielić elementy architektury oraz własne możliwości ruchowe jako przeszkody fizyczne, a wpływ osób trzecich, pogody czy oswojenia z nowym miejscem jako przeszkody mentalne. Pragnę zwrócić uwagę na to, że dystans między przeszkodami może być łatwy do pokonania, ale gdy znajdują się one wysoko, stopień trudności znacząco wzrasta. Podobnie, narażeni na spojrzenia i głosy ludzi z zewnątrz, możemy nie być w stanie skupić się na swoim celu, a przez to dosłownie doznać zamrożenia.

Z tych powodów ważnym czynnikiem rozwoju w Parkour jest społeczność.

Ludzie nie są stworzeni do egzystencji w betonowych strukturach i aby żyć, potrzebują życia na zewnątrz. Będąc w towarzystwie praktykujących o większym doświadczeniu uczymy się znacznie szybciej, niż eksponując się na trudności w pojedynkę. Konfrontacja jest ważna, nie mniej nie powinniśmy zapominać o relacjach.

Czy budowa relacji może okazać się przeszkodą samą w sobie? Niewątpliwie, choć to temat na osobny wpis.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s